Fictiunea gotica Dracula

Daca reusim sa ne intoarcem in urma cu o suta de ani in universul spiritual din Occidentul Europei, putem cu usurinta sa intelegem ca in acel timp majoritatea oamenilor care auzisera de Transilvania, asociau la numele acestei mirifice provincii romanesti fantastice mituri, legende, traditii, si obiceiurice se impletesc in mister si necunoscut cu mitologia populara balcanica.
Chiar daca lumea literelor stia multe despre cultura si civilizatia tarii cuprinse in arcul Muntilor Carpati, numele de Transilvania - tara de dincolo de paduri - cum este talmacit toponismul de la cuvintele latinesti din care este format - se preta prin rezonanta sa legendara, prin sonoritatea sa misterioasa, la subiecte de fictiune terifianta.
Poata din aceste considerente Jules Verne sau Al. Dumas - tatal - ca sa amintim doar niste exemple celebre -  au ales drept cadru al cunoscutului  Castelul din Carpati si respectiv al romanului Strigoiul Carpatilor, meleagurile stravechi ale Transilvaniei, care sute si sute de ani s-au poleit in legende miraculoase si s-au incarcat  cu o istorie fascinanta.
Se apreciaza ca in anul 1871, in persoana scriitorului irlandez Bram Stoker - minte hranita de felurite povestiri de groaza cu vampiri, strigoi si fantome - se nastea ideea crearii unui roman de fictiune, in care groaza si suspansul urmau sa constituie principalele dominante. Romanul plamadit astfel a fost intitulat Dracula si a fost publicat in anul 1897, in acelasi an el fiind reprezentat si pe scena.
Reprezentant fara egal al literaturii de groaza, excelenta fictiune gotica, celebrul roman Dracula, pune in circulatie un personaj fantastic ce isi deruleaza peripetiile in decorul mirific si de legenda din Transilvania sfarsitului veacului al XIX-lea.
Care sunt sursele de inspiratie si documentare ale acestui roman despre care Oscar Wilde spunea ca "este poate cel mai frumos roman din toate timpurile" si ale carui pagini au fascinat si continua sa fascineze milioane si milioane de cititori?
Scriitorul la consultat pe prietenul sau Arminius Vambery, profesor la Universitatea din Budapesta, care avea cunostinte privitoare la istoria si geografia tarilor romane si facea in acel timp dese calatorii in Anglia.
Pentru descrierea traseului urmat de eroul sau, Bram Stoker s-a servit de un mers al trenurilor unguresti, de o serie de harti ale Institutului Geografic din Budapesta si a consultat - asa cum reiese din corespondenta sa - lucrari, documente, harti puse la dispozitie de British Museum.
 Printre cartile care si-au facut simtita influenta  asupra romanului trebuie amintita cea scrisa de Emily Laszowska Gerard: The Land Beyound the Forest, aparuta la Londra in 1888.
Documentatia sa este totusi superficiala, ea fiind doar un suport pentru demersul artistic. De altfel era si firesc intrucat autorul nu a urmarit realizarea unui roman istoric legat de realitatile romanesti, ci doar plasarea fictiunii sale - o culme a temei filovampirismului - intr-un spatiu cu rezonante aparte. Acest loc i s-a parut a fi Transilvania, o tara pe care "n-a vazut-o niciodata". Apoi, in constituirea personajului Dracula, Bram Stoker nu s-a interesat de personalitatea istorica a voievodului roman. ci doar de numele sau, care se vehiculase de patru secole in relatie cu mitul pus in circulatie de cronicile germane ostile, defaimatoare. Faptul ca Dracula fusese voievodul Tarii Romanesti, luptator cu merite de exceptie in frontul antiotoman european era cu atat mai convenabil pentru scriitor, intrucat conferea romanului sau nota de autentic si credibilitate la care aspira orice opera literara. De altfel insusi Bram Stoker mentiona ca toponimul Transilvania si apelativul Dracula din roman nu au sensul real din istoria poporului roman, ele fiind utilizate la realizarea fictiunii sale de groaza, datorita sonoritatii si incarcaturii legendarepe care le contineau.
Interesul aparte al unui anumit public pentru acest roman nu se naste din subiectul imaginat de autor, ci din atmosfera de suspans si groaza in care sunt invaluite actiunile, personajele din preajma lui Dracula.
Nascut la Dublin, in Irlanda, ca fiu al unui functionar modest, absolvent a lui Trinity Colege, Bram Stoker este cunoscut ca jurnalist, eseist si critic de teatru. In jurul anului 1871 el isi orientase cercetarile spre traditiile populare, pasionat in special de mitul vampirismului.
Numeroasele lecturi pe aceasta tema, structura sa psihica, cat si apartenenta la societatea secreta neo-pagana si oculta Golden Dawn in the Oter, au constituit cadrul cel mai favorabil cenceperii acestui roman. Daca adaugam la aceasta faptul ca in Anglia "se vad si se accepta mai multe fantome ca oriunde in lume", putem sa intelegem contextul de elaborare si raspandire ale romanului.
Care este firul actiunii romanului?
Jonathan Harker, tanarul secretar al avocatului londonez Hawkuns, primeste misiunea de a veni in Transilvania pentru a perfecta cu un faimos conte Dracula cumpararea unei proprietati din apropierea Londrei. Din jurnalul lui Jonathan Harker, unde sunt stenografiate amanuntele vizitei sale, cititorul afla ca la inceputul lunii mai, intr-un an neprecizat de la sfarsitul secolului XIX-lea, acesta calatorea cu vestitul tren Orient-Express, prin Munchen, Viena, Budapesta, spre Transilvania. Urcand pe valea Somesului, tanarul englez ajunge in orasul medieval Bistrita, unde poposeste la hotelul "Coroana de aur". Aici desi este incantat de bucatele romanesti si de vinul de Medias, el ia cunostinta cu groaza de universul infricosator si plin de superstitii in care traia populatia.
In dimineata urmatoare, cu trasura pusa la dispozitie de contele Dracula, urmand raul Bistrita si trecand prin satul Prundul Bargaului, ajunge la miezul noptii, dupa o calatorie plina de intamplari infricosatoare, in pasul Bargaului ("Borgo Pass"), la castelul ruinat si plin de mister al contelui, situat deasupra unei prapastii.
Asa cum a fost imaginat de Bram Stoker, contele Dracula traia singurin castelul sau sinistru si potrivit superstitiei populare, el dormea ziua intr-un cavou, in timp ce noaptea se transforma intr-un vampir plin de viclenie, dotat cu forte supranaturale, fizice, psihice si magice.
Devenind prizonierul sinistrului castel si al contelui vampir, Jonathan Harker, trece printr-o serie de peripetii terifiante, dar reuseste ca in timpul unei calatorii impreuna cu imfricosatorul Dracula, la Londra, sa convinga un grup de prieteni sa lupte impotriva vampirului.
In final, desi contele Dracula izbuteste sa fuga, trecand prin Varna, Galati si apoi pe raul Siret si Bistrita, pentru a se refugia din nou in castelul sau, el este omorat in fata castelului din Pasul Bargaului prin infigerea unui cui in inima - asa cum cerea traditia sa fie distrusi strigoii-vampiri.
Creionand cu multa autenticitate orasul medieval Bistrita, sate din zona, oemani si obiceiuri, autorul reuseste sa contureze admirabil un anumit cadru al lumii transilvanene din secolul trecut.
Valoarea romanului a fost tinta celor mai diverse si contradictorii pareri in ciuda fenomenului unic pe care l-a provocat: atentia pe care o acorda astazi mitul Dracula milioane si milioane de oameni, de cele mai diverse preocupari, reflectata in tirajele si numarul impresionant de editii, ceea ce-i confera un loc aparte, neegalat, in literatura geniului. O statistica a Bibliotecii Congresului S.U.A. ne asigura ca romanul a aparut pana in 1971 in 85 de editii. Luand in considerare si numarul editiilor din alte limbi, putem aprecia popularitatea si suprematia acestui roman in afera literaturii de fictiune si groaza.
Priza deosebita la public inregistrata de roman a facut sa se creeze un adevarat mit Dracula ce a cuprins intreg globul, mit care si-a atins influenta nu numai in literatura, ci si in universul cinematografiei, in ziaristica si publicistica, in turism.
Remarcand arta fictiunii, fantezia, modul de realizare a unei atmosfere de groaza si suspans, autenticitatea cadrului transilvanean de la sfarsitul secolului al XIX-lea, datorate lui Bram Stoker, subliniem ca romanul Dracula, desi nu si-a propus evidentierea eroului national Vlad Tepes - Dracula, a reusit, prin mitul fara egal pe care l-a creat, sa-l faca cunoscut lumii intregi.Viteazul voievod va ramane pentru istoria universala ceea ce este in memoria poporului roman - inflacarat patriot, luptator fara egal pentru libertate si independenta tarii sale, comandant de osti plin de talent si curaj, aparator si impartitor de dreptate, ctitor, datator de privilegii, cavaler vestit in Europa al cruciadei antiotomane de la mijlocul secolului al XV-lea.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu